Network for Global Youth Studies

Coordinator: Cristina Vieira

The continuous partnerships for scientific research and other academic works inspired this group to establish an international research network. This network comprises researchers from universities in Brazil, Portugal, and Spain, focusing on youth themes within various social contexts.

Originating from different individual dynamics over time, the group has expanded its partnerships, evolving into a network and formally adopting a structured format in 2022. In this context, the group of researchers has adopted a commitment strategy, with monthly meetings, to plan and implement teaching, research, and scientific performance activities.

The network aims to produce knowledge related to youth, a crucial phase in human development, focusing on the daily experiences of Ibero-American youth, specifically from Brazil, Portugal, and Spain. It is expected that the production and dissemination of such knowledge will guide public policies in education, leisure, and health aimed at youth.

Entities

Universidade Aberta, Portugal (UAb)
Universidade Estadual Paulista, Brazil (UNESP)
Universidade Federal do Espírito Santo, Brazil (UFES)
Universidad de las Islas Baleares, Spain

Activities

“Juventudes e consumo de bebidas: estudos brasileiros na perspetiva do lazer”
Speaker: Liana Romera, UFES – Universidade Federal do Espírito Santo.
December 6th, 2022

“Lazer, juventude e consumo de drogas”.
Speaker: Susana Henriques,
Universidade Aberta.
September 27th, 2022

Publications

Henriques, S. & Vieira, C. P. (2023). Juventude e comportamentos aditivos e dependências – perspetivas da prevenção em Portugal. In Romera, L.; Rigoni, A.C.C.; & Tavares, M. L. (orgs.). Andaluz: trajetória de pesquisa em lazer e temas sociais. São Paulo: Editora Dialetica. V.1. 220 p.

Romera, L.; Codina, N.; Henrique, S. & Vieira, C. P. (2022). Diálogos interdisciplinares: contributos para educação e prevenção pela via do esporte e lazer. In Vieira, C. P.; Henriques, S. & Moreira, J. A. (Org.). A Capacitação para a Educação digital e em Rede: Género, Equidade e Desenvolvimento. Perspetivas Internacionais. Editora eUAb (pp. 71-91).
https://doi.org/10.34627/uab.ead.18
http://hdl.handle.net/10400.2/12369

Machado, G. J.; Martins, R. A; Romera, L. A. (2003). Prevenção ao Abuso de Drogas com Escolares a partir das Habilidades Sociais. Revista Psicologia, Saúde e doenças. Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde.

Machado, G. J.; Martins, R. A.; Romera, L. A. (2003). Educação sobre drogas e habilidades sociais na adolescência. Cuadernos De Educación Y Desarrollo, v. 15, 4868-4890.

Machado, G. J.; Martins, R. A; Romera, L. A. (2021). Educação Física escolar e educação sobre drogas: campo de desenvolvimento das Habilidades Sociais. Psicologia, Educação e Cultura, v. XXV, 83-102.

Heringer, H.; Henriques, S.; Uvinha, R.R.; Lusby, C.; Romera, L. A. (2020). Alcohol consumption and night-time leisure among Brazilian university students. International Journal of the Sociology of Leisure, v. 3, x-xx.

Romera, L. A.; Martins, R.A. ; Reis, H.H.B. (2017). Torcedores Jovens e Padrão de Consumo de Bebidas Alcoólicas. Revista Licere, v. 20, p. 181-200.